Η αλήθεια για τη φθορά των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Οι σύγχρονες τεχνολογίες προστασίας κάνουν τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων πιο ανθεκτικές από ποτέ.
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πράγματι χάνουν ένα μικρό μέρος της αυτονομίας τους όσο περνούν τα χρόνια, όμως τα στοιχεία δείχνουν ότι η πραγματική επίδραση είναι πολύ μικρότερη από όσο φοβούνται οι περισσότεροι οδηγοί. Η αντοχή και η μακροζωία των μπαταριών παραμένει το συχνότερο θέμα συζήτησης ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, με ερωτήματα που επανέρχονται διαρκώς: πόσο θα διατηρηθεί η χωρητικότητα, αν θα παρουσιαστούν προβλήματα φόρτισης, πότε θα χρειαστεί αντικατάσταση και σε τι κατάσταση θα βρίσκεται η μπαταρία έπειτα από πολλά χρόνια καθημερινής χρήσης. Ανησυχίες που απασχολούν εξίσου και όσους σκέφτονται να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για πρώτη φορά.
Μελέτη της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Recurrent, η οποία βασίστηκε σε πραγματικά στοιχεία από χιλιάδες ηλεκτρικά οχήματα, προσφέρει μια αρκετά καθησυχαστική εικόνα. Παρότι όλες οι μπαταρίες παρουσιάζουν κάποια ποσοστιαία απώλεια αυτονομίας με το πέρασμα του χρόνου, η μελέτη κατέληξε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό δεν αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα. Σε οχήματα τριών ετών, ορισμένες μάρκες όπως η Hyundai και η Mercedes εμφανίζουν σχεδόν μηδενική πτώση, ενώ εταιρείες όπως η Tesla και η Ford διατηρούν πάνω από το 96% της αρχικής αυτονομίας τους. Ακόμη και οι μάρκες που είχαν τη μεγαλύτερη απώλεια, όπως η Volkswagen, η BMW και η Jaguar, παραμένουν πάνω από το 90% της αρχικής επίδοσης στο ίδιο χρονικό διάστημα. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, τα χαμηλότερα σκορ οφείλονται σε παλαιότερα μοντέλα που βασίζονταν σε προηγούμενης γενιάς τεχνολογίες μπαταριών.
Η πρόοδος της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της αντοχής. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εφαρμόζουν πλέον πολύπλοκα συστήματα προστασίας που διαχειρίζονται δυναμικά τη διαθέσιμη χωρητικότητα. Ένα τμήμα της μπαταρίας παραμένει αρχικά «κρυφό» και δεν χρησιμοποιείται. Όταν αρχίσει η φυσιολογική γήρανση και μειωθεί η ενεργή χωρητικότητα, το λογισμικό του οχήματος ξεκλειδώνει σταδιακά αυτό το τμήμα, επιτρέποντας στην πραγματική αυτονομία να διατηρηθεί σχεδόν αμετάβλητη χωρίς ο οδηγός να αντιληφθεί άμεσα κάποια διαφορά.
Παράλληλα, οι ενημερώσεις λογισμικού παίζουν σημαντικό ρόλο στη μακροζωία της μπαταρίας. Με μικρές αλλαγές στον τρόπο ανάκτησης ενέργειας ή στην επιτάχυνση, το αυτοκίνητο μπορεί να λειτουργήσει πιο έξυπνα, περιορίζοντας τις καταπονήσεις και αυξάνοντας τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Η ίδια μελέτη επιβεβαίωσε ότι οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων γερνούν σε μεγάλο βαθμό προβλέψιμα: η μεγαλύτερη απώλεια εμφανίζεται στα πρώτα χρόνια και στη συνέχεια η επιβράδυνση είναι έντονη. Ο ευρέως διαδεδομένος φόβος ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα μείνει με «άδεια» μπαταρία μετά από λίγα χρόνια φαίνεται πλέον ξεπερασμένος. Οι σύγχρονες τεχνολογίες διαχείρισης ενέργειας διασφαλίζουν ότι η πραγματική αυτονομία παραμένει σε υψηλά επίπεδα για πολύ μεγάλο διάστημα, προσφέροντας στους οδηγούς την απαιτούμενη σιγουριά για το μέλλον.